STYKA Adam (1890 Kielce - 1959 Nowy Jork) Zobacz większe

STYKA Adam (1890 Kielce - 1959 Nowy Jork)

Nowy

STYKA Adam (1890 Kielce - 1959 Nowy Jork)

olej płótno

wymiar 45 x 55 , 5 cm wymiar bez ramy

stan do renowacji

Cena – tel  +48 604400282

 

 

Więcej szczegółów

9 500 zł

Więcej informacji

 

STYKA Adam (1890 Kielce - 1959 Nowy Jork)

olej płótno

wymiar 45 x 55 , 5 cm bez ramy

stan dobry

 

 

Adam Styka pochodził ze znanej rodziny artystów malarzy. Był młodszym bratem Tadeusza Styki (1889-1954), uznanego portrecisty i animalisty oraz synem Jana Styki (1858-1925) znanego malarza historycznego, religijnego, portrecisty i współtwórcy licznych panoram (m.in. Bitwy pod Racławicami, Golgoty, Panoramy siedmiogrodzkiej), który był też jego pierwszym nauczycielem rysunku. Studiował pocz±tkowo matematykę i inżynierię a następnie rozpocz±ł studia artystyczne w École Nationale des Beaux Arts w Paryżu (1908-12). Malował przede wszystkim sceny rodzajowe, ale po wielokrotnych podróżach do Algieru, Tunisu, Maroka i Egiptu tematykę jego obrazów zdominowały nasycone barwami i ostrym ¶wiatłem pejzaże i typy orientalne. Zajmował się również ilustracj± ksi±żkow±, m.in. zilustrował W pustyni i w puszczy oraz Quo vadis? Henryka Sienkiewicza.

Swoje prace prezentował przede wszystkim za granic±, ale w okresie międzywojennym wystawiał również w kraju, m.in. w warszawskiej Zachęcie gdzie obrazy artysty zyskały duże uznanie i licznych nabywców.

Po drugiej wojnie ¶wiatowej zamieszkał w Stanach Zjednoczonych sk±d odbywał podróże na południe do Meksyku i Arizony, a tamtejsze pejzaże i typy mieszkańców znalazły odzwierciedlenie w tematyce jego obrazów. Malował też wówczas dużo obrazów religijnych. Obraz Słodkie chwile jest nieco zmniejszon± wersj± dzieła o tym samym tytule, które było ostatnio zaprezentowane na wystawie "Orientalizm w malarstwie, rysunku i grafice …" w Muzeum Narodowym w Warszawie (por. Orientalizm w malarstwie, rysunku i grafice w Polsce w XIX i w 1. poło-wie XX wieku, Muzeum Narodowe w Warszawie, Warszawa 2008, s.220).

Obrazy przedstawiaj±ce piękne młode kobiety w objęciach ¶miej±cych się Arabów nosz±ce najczę¶ciej tytuły Zaloty, Flirt, Idylla, Zakochani itp. cieszyły się wielk± popularno¶ci± w¶ród widzów oraz nabywców. Malarz podejmował więc często tę tematykę, a także powtarzał swoje wcze¶niejsze kompozycje.

 

30 w tej samej kategorii: